I-ländernas girighet ger oss svältande förstånd?

läs hela här.

5 comments
  1. Ok, vad är meningen med den där rubriken? Vad har den med innehållet att göra?

  2. annaelvira said:

    Klicka på länken…

  3. Jo men alltså, rubriken på Newsmill-artikeln passar väl inget vidare ihop med texten? Eller?

    För övrigt trodde jag att det var Newsmill-folket själv som satte alla rubriker, och att det är därför de brukar vara så missvisande. Men så kanske det inte är?

  4. annaelvira said:

    Mja, det jag menar är att produktionsbolagen, som en produkt i sig av konsumtionssamhället i I-länderna utnyttjar sin position för att tjäna pengar genom att sända den här typen av tv. Som i sin tur exponeras, och vidare konsumeras, för en så stor siffra människor. Jag ifrågasätter vad som händer med både människorna som deltar och de som ser programmen. Plus produktionsbolagets ansvar i detta hela. I och med att det når ut till så stor publik suddas successivt referensramarna ut kring vad som är okey att göra tv på och inte. Ett slags kollektiv förstånd och attityd som i sin tur faktiskt speglas i vårt samhälle till slut. Jag tycker man borde ta vara på teves roll och inte låta girigheten ta över.

    Jag inte hur Newsmill sätter sina rubriker generellt. I detta fall publicerade de den jag satt själv.

  5. Ja, ok… jag får erkänna att när jag klickade på länken på DN.se, trodde jag att artikeln skulle vara skriven av någon som kom från ett land där man svälter. Och att det beröra huruvida i-länders girighet på något sätt skulle kunna vara en lärdom för människor i sådana länder.

    Påminner mig lite om en rubrik som en religionslärare visade på en lektion för sisådär 15 år sedan:
    “Om kors sintid”

    För övrigt kan man ju fråga sig varifrån efterfrågan egentligen kommer, skapas den uppifrån eller nerifrån? Lite som i fallet med första världskriget en gång i tiden: Befolkningen var till en början entusiastisk, likaså tidingarna och ledarna. Hade befolkningen varit entusiastisk om inte tidningarna och ledarna hade varit det? Hade ledarna och tidningarna varit entusiastiska om inte folket hade varit det? Vilka bar den största skulden?

Leave a Reply

