Modeveckans första dag: måndag, inleds med Cheap Monday, 2010

Modeveckan i Stockholm tog revansch med buller och bång från förra årets ökenvandring då många märken valde att vissa upp sig i Köpenhamn istället för hemma i Stockholm. Passande nog inledde och avslutade budgetmärket Cheap Monday som gjort succé sista åren första dagen, måndag, ute i Frihamnshallen med en hängiven publik och nyfiken skara som skapade en kö ute i kylan på uppåt 100 meter. Tunna skor med skyhöga klackar, fuskpälsar och magra leggings skapade ett vibrerande förväntansfullt hutter i nästan en timme för de först anlända. När dörrarna väl öppnades, stormade runt 1200 personer in i lokalen likt en rockkonsert. Mode, ordet som inger just trend i kanske dess största bemärkelse, är mer inne än någonsin.

Både branschens ställningstagande under lågkonjunkturen att klä sig i färg och glamour, som inte måste kosta ”skjortan”, för att höja humöret under en kristid. Till en väl genomarbetad medvetenhet som växt fram de sista åren kring miljön med naturvänliga material utan farliga kemikalier, till att hämma konsumtionen genom att ha gjort det acceptabelt handla second hand eller återvinna och styla om det man har. Och så klart det stora oraklet modebloggarna världen över, som via internet snabbt kunnat kommunicera med folket och inte bara genom dyra magasin. Och som har med uttrycket ”dagens outfit” tagit vardagsmode till en helt ny och djupare nivå. Allt detta har gjort mode tillgängligt för gemene man. Både moraliskt och praktiskt. Fuskpäls är modemedvetet, att handla på second hand är inte längre snuskigt, samtidigt som man skapar en egen stil. På röda mattan skryter stjärnorna om sina H&M-plagg, som ett individuellt sätt till välgörenhetsarbete. Att inte ha pengar och vara miljömedveten är inte längre en ursäkt att klä sig medvetet med andra ord.

Tillbaka till visningen. Tygerna gick i grå nyanser, byxorna fortsätter sitta tight och tröjorna löst. Modellerna var androgynt stylade med grå-vita hår uppsatt i svinrygg på både pojkar och flickor. Hyn var vit utan att framhäva konturer mer än till ett vitt tjockt streck för att markera hakan. Alltså; det nya svarta; är det gamla svarta urtvättat. Vad detta siar om hösten är kanske att vi då inte längre är i så stort behov av glamour, utan att konjunkturen stabilt och sakta vänt sig mot en mer lönsam tidsepok fylld av arbete och mer utsuddade gränser mellan män och kvinnor…

Bild Emsedge

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: