Nej, jag vill inget ha !

Nej jag vill inget ha till hälften !

Jag kräver hela himlen ! Hit med jorden!

Haven, floderna och bergsravinerna

är mina och jag schackrar inte!

Liv, mig mutar du inte med stycken

Allt helt och fullt ! Så vill jag ha det !

Jag vägrar ta emot hälften lycka,

Jag vägrar ta emot hälften sorg.

Allt jag begär är häften av den kudde

där varsamt pressad mot din kind

Liksom en värnlös stjärna, liksom ett stjärnfall

Stenen i ringen gnistrande på din hand….

1963  Jevtusjenko

Leave a Reply

